Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:
Treść nie może mieć więcej niż 60000 znaków. 

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Wielkość czcionki:
Kolor czcionki
Formatowanie jest włączone
[url] jest wyłączony
Emotikony są włączone
Wyłącz formatowanie
Wyłącz emotikony
Kod potwierdzający
Kod potwierdzający:
Aby zapobiec automatycznym rejestracjom, wymagamy, żebyś wpisał oba podane słowa do pola tekstowego umieszczonego pod nimi.
   

Wyświetl wiadomości w tym wątku - Zatwierdzanie dokumentów księgowych
Autor/ka Wiadomość
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
Nie rozumiem co ich obchodzą daty podpisów to Wasze wewnętrzne uregulowania. Jedyne co jest dla nich istotne to to żeby były podpisy i faktura była zapłacona w terminie. Za daleko poszli. Na jakiej podstawie prawnej wymagają tych dat? Poza tym czy oni mają wydany akt np.Uchwałę jak powinna być rozliczana dotacja i jak powinny wyglądać dokumenty - jeśli tak to mogą tego żądać ale jesli nie to nie słyszałam o czymś takim jeszcze a sama jestem kontrolerka.
Wiadomość Dodano: czwartek, 31 marca 2016, 09:34
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
To co napisałeś o KW jest w pełni logiczne. Faktycznie, zatwierdzenie "do wypłaty" powinno znajdować się na KW, a nie na już opłaconej fakturze. Natomiast logika taka jest obca operatorowi grantu, podejrzewam jednak, że wymyślając różne reguły (np. 4 daty) on sam nie wie po co to robi i faktycznie zapewne nigdy nie będzie tych dat w taki sposób weryfikował - w tym pociecha. Jak na razie daty wstawiamy faktyczne (tzn. każda osoba wstawia @today w momencie jak podpisuje), tak czy siak na rozliczenie kilkuset tysięcy czekamy już pół roku, więc chyba te daty to i tak najmniejszy problem.
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 22:21
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
Jeśli chodzi o faktury gotówkowe to moim zdaniem w niektórych przypadkach nie jest potrzebne stwierdzenie "zatwierdził do wypłaty".
Skoro wcześniej pobierając gotówkę z kasy wystawiono np. KW na dany zakup to musiała być ta kwota już zatwierdzona przez osobę decyzyjna. Więc wydaje się logiczne, że na fakturze przyniesionej po dokonaniu zakupu nie jest potrzebne już "zatwierdził do wypłaty" bo np. Prezes dokonał tego na wspomnianym KW. Powinien wystarczyć więc na fakturze podpis i data tylko przy "sprawdził pod wzgl. formalnym i rachunkowym" oraz "sprawdził pod wzgl. merytorycznym". Zapobiega to wstawianiu na fakturze późniejszej daty zatwierdzającej do wypłaty od dnia w którym faktycznie wydatkowano pieniądze. Dlatego chyba trochę się nadużywa tego dosłownego "zatwierdzania do wypłaty". W opisanym przypadku jeśli podpisuje się przy "zatwierdził do wypłaty' to moim zdaniem trzeba rozumieć jako "zatwierdził wydatek" , który został już wcześniej opłacony i datę trzeba wstawić faktyczną.
Zresztą przy kontroli wydatków z dotacji nie zauważyłem aby na te daty zwracano szczególną uwagę. Jeśli chodzi o tylnią stronę faktur to bardziej skupiają się na opisach faktur, podpisach odpowiednich osób przy w/w zwrotach sprawdzających i zatwierdzających. Nie widziałem aby kontrolujący analizowali czy data przy podpisie była przed czy też po opłaceniu faktur.

Zresztą całą procedurę podpisywania i datowania dowodów księgowych można sobie opisać w "Instrukcji obiegu dokumentów księgowych" i w razie czego podeprzeć się nią.
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 20:31
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
brzozka13 napisał(a):
Strasznie bojący Ci ludzie. ;) Myślę że nie ma co aż tak panikować chodzi poprostu o to by wszystkie wydatki były zatwierdzone przez kierownika jednostki czy prezesa bo nikt nie ma prawa dysponować środkami instytucji bez jego zgody. A określenie zatwierdzono do wypłaty jest może trochę skostniale, ale ogólnie z punktu widzenia dysponowania środkami instytucji ma sens.


Dziękuję za tę wypowiedź, ale mam wrażenie, że tak naprawdę ona nie dotyczy tego o co pytałem na samym początku. No ale rozumiem, że po prostu nikt sam nie wie jak te dokumenty podpisywać, łącznie z instytucją, która tych 4 podpisów i 4 dat wymaga.
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 18:54
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
Strasznie bojący Ci ludzie. ;) Myślę że nie ma co aż tak panikować chodzi poprostu o to by wszystkie wydatki były zatwierdzone przez kierownika jednostki czy prezesa bo nikt nie ma prawa dysponować środkami instytucji bez jego zgody. A określenie zatwierdzono do wypłaty jest może trochę skostniale, ale ogólnie z punktu widzenia dysponowania środkami instytucji ma sens.
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 17:47
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
OK, rozumiem. W takim razie nikt nigdy już nie pójdzie na rynek po owoce ani na pocztę wysłać list (kupując znaczek na miejscu), bo każdy się będzie bał, że zapłaci za to z własnej kieszeni :-)
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 16:18
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
xpert17 napisał(a):
brzozka13 napisał(a):
Jeśli chodzi o faktury gotówkowe to zwyczajowo przed dokonaniem takiego zakupu należy posiadać np. zamówienie na dany towar na którym Kierownik jednostki podpisuje zgodę na zakup danego towaru w uzgodnionej cenie lub przedziale cenowym. Fakturę będącą potwierdzeniem dokonania tej transakcji lub przedpłaty, podpisują "wszyscy świeci" już po dokonaniu zakupów z chronologią jak opisałam wcześniej. Pozdrawiam


Jakie "zamówienie" może podpisać kierownik jednostki gdy przed szkoleniem ktoś idzie na rynek kupić 5 kilo jabłek żeby w przerwie szkolenia uczestnicy mieli co przegryzać? I potem gdy już jest faktura i gdy prezes musi ją zatwierdzić merytorycznie, to składając swój podpis w tej rubryce, co on tak naprawdę oświadcza? To jest ważne, bo nie wiem jak Wy, ale ja nie podpisuję rzeczy z którymi się nie zgadzam, ani których nie rozumiem. Koordynator jak zatwierdza tę fakturę pod względem merytorycznym to rozumie co robi - sprawdza, czy w budżecie projektu był przewidziany poczęstunek dla uczestników szkolenia, czy faktura dotyczy tego szkolenia, czy nie wydano za dużo, czy faktycznie uczestnicy dostali jabłka. Jak ktoś podpisuje tę fakturę pod względem formalno-rachunkowym to też wie, co ma sprawdzić (czy nie przekręcono naszej nazwy, czy zgadza się NIP, czy faktura zawiera wszystkie wymagane prawem numery i zapisy, czy kwoty się zgadzają itp. itd) i rozumie, pod czym się podpisuje. Ale to "zatwierdzenie do wypłaty" w momencie jak faktura dawno zapłacona.... to mi nie daje spokoju... gdyby to się nazywało np. "zatwierdzenie ostateczne" a nie "do wypłaty" to widziałbym w tym jakiś sens.


"Ktoś" pobiera zaliczkę, bo ze swoich nie kupuje, zaliczka jest na kwotę 50,00 złoty i jest z przeznaczeniem na poczęstunek na szkolenie, zaliczka przed wypłata przeważnie powinna być zatwierdzona przez prezesa. "Ktoś" wraca, przynosi fakturę, merytorycznie sprawdzacie czy faktycznie kupił jabłka a nie np. "sfermentowany sok jabłkowy", księgowo czy jest prawidłowo wystawiona, a prezes zatwierdza że na taki zakup z środków obrotowych zezwolił. Dla mnie prezes zatwierdza wydatkowanie z środków obrotowych przedsiębiorstwa, a nie czy ma zapłacić czy nie. Bo jeśli jednak prezes stwierdzi że zakup ten nie był zgodny z przeznaczeniem przyznanej zaliczki to nie wyraża zgody na pokrycie wydatku z środków obrotowych i "Ktoś" musi zwrócić kasę z własnych środków.
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 15:00
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
brzozka13 napisał(a):
Jeśli chodzi o faktury gotówkowe to zwyczajowo przed dokonaniem takiego zakupu należy posiadać np. zamówienie na dany towar na którym Kierownik jednostki podpisuje zgodę na zakup danego towaru w uzgodnionej cenie lub przedziale cenowym. Fakturę będącą potwierdzeniem dokonania tej transakcji lub przedpłaty, podpisują "wszyscy świeci" już po dokonaniu zakupów z chronologią jak opisałam wcześniej. Pozdrawiam


Jakie "zamówienie" może podpisać kierownik jednostki gdy przed szkoleniem ktoś idzie na rynek kupić 5 kilo jabłek żeby w przerwie szkolenia uczestnicy mieli co przegryzać? I potem gdy już jest faktura i gdy prezes musi ją zatwierdzić merytorycznie, to składając swój podpis w tej rubryce, co on tak naprawdę oświadcza? To jest ważne, bo nie wiem jak Wy, ale ja nie podpisuję rzeczy z którymi się nie zgadzam, ani których nie rozumiem. Koordynator jak zatwierdza tę fakturę pod względem merytorycznym to rozumie co robi - sprawdza, czy w budżecie projektu był przewidziany poczęstunek dla uczestników szkolenia, czy faktura dotyczy tego szkolenia, czy nie wydano za dużo, czy faktycznie uczestnicy dostali jabłka. Jak ktoś podpisuje tę fakturę pod względem formalno-rachunkowym to też wie, co ma sprawdzić (czy nie przekręcono naszej nazwy, czy zgadza się NIP, czy faktura zawiera wszystkie wymagane prawem numery i zapisy, czy kwoty się zgadzają itp. itd) i rozumie, pod czym się podpisuje. Ale to "zatwierdzenie do wypłaty" w momencie jak faktura dawno zapłacona.... to mi nie daje spokoju... gdyby to się nazywało np. "zatwierdzenie ostateczne" a nie "do wypłaty" to widziałbym w tym jakiś sens.
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 14:12
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
Jeśli chodzi o faktury gotówkowe to zwyczajowo przed dokonaniem takiego zakupu należy posiadać np. zamówienie na dany towar na którym Kierownik jednostki podpisuje zgodę na zakup danego towaru w uzgodnionej cenie lub przedziale cenowym. Fakturę będącą potwierdzeniem dokonania tej transakcji lub przedpłaty, podpisują "wszyscy świeci" już po dokonaniu zakupów z chronologią jak opisałam wcześniej. Pozdrawiam
Wiadomość Dodano: poniedziałek, 9 marca 2015, 12:53
  Tytuł:  Re: Zatwierdzanie dokumentów księgowych  Cytuj
brzozka13 napisał(a):
Daty przy podpisach nie muszą być identyczne. Powinny być zgodne z datą faktycznego sprawdzenia.
Jednak nie powinny być przed dokonaniem przelewu, jeśli jest to faktura przelewowa - gdyż podpisy te są akceptacją wykorzystania środków obrotowych.
Poza tym daty powinny być wpisane w taki sposób aby zachowana była logika: Dyrektor może podpisać dopiero jak się wszyscy wypowiedzą, główna księgowa po sprawdzeniu merytorycznym i finansowo - księgowym. Finansowo księgowe zatwierdzenie następuję po zatwierdzeniu merytorycznym.


Tak, napisałem dokładnie to samo w pierwszej wiadomości w tym wątku. A pytałem o faktury gotówkowe albo przedpłacane.
Wiadomość Dodano: czwartek, 26 lutego 2015, 18:06